1r ESO

BENVINGUTS A L’IES MONTSORIU

En aquest primer curs està previst ampliar els coneixements que heu adquirit a primària.

Seguint el programa que estableix l’Ordenació de l’Ensenyament Secundari, els continguts estan encaminats cap a l’escolta i la interpretació musical, però sense deixar de banda la dimensió social i cultural pròpia de la civilització occidental. Serà important per una banda dedicar temps a la comprensió del llenguatge musical, s’ha d’aconseguir que l’alumne aprengui a ser autònom a l’hora de la interpretació, i per tant que no actuï per imitació. Així en aquest punt entenem que és important escoltar i comprendre per arribar a interpretar i crear, però aquest no és un procés fàcil i ràpid sinó un camí pacient, lent i de resultats a llarg plaç. Per altra banda es pretén que l’alumne conegui el patrimoni musical de Catalunya, aquest serà important per ser interpretat a través d’instruments o la veu i així aconseguir coneixements musicals teòrics i pràctics; però la dimensió social i cultural no es limitarà exclusivament a Catalunya sinó que han de ser coneixedors del patrimoni musical occidental. Tot i que a primer d’ESO no es farà història de la música de manera acurada i seguint un ordre cronològic, es pretén que els alumnes coneguin alguns dels compositor més destacats i les seves obres a través d’audicions i partitures tot situant-los en un context històric, d’aquesta manera facilitem la tasca encaminant-los cap a 2n cicle d'ESO i Batxillerat, on les capacitats dels alumnes ja han d’estar més desenvolupades per poder comprendre de manera més dimensional.

Enguany no s'utilitza llibre a 1r de l’ESO, s’ha elaborat un material adaptat per a poder aplicar la pràctica instrumental, vocal i l’anàlisi d’audicions.

A grans trets direm que els OBJECTIUS que els alumnes han d’aconseguir són:
  • Conèixer les qualitats del so, llegir i interpretar les grafies emprades en cadascuna i reconèixer-les per mitjà de l’audició i la partitura.
  • Reconèixer, identificar i relacionar els elements bàsics del llenguatge musical.
  • Tenir coneixements de la música descriptiva i la música de programa per mitjà de l’audició.
  • Conèixer l’aparell fonedor i adquirir coneixements de la tècnica vocal.
  • Reconèixer les veus humanes a través de l'audició.
  • Conèixer i classificar els instruments musicals d’acord amb els criteris de la classificació sistemàtica.
  • Adquirir coneixements sobre les diferents agrupacions instrumentals i l’evolució de l’orquestra.
  • Interpretar amb flauta melodies adients a les capacitats dels alumnes. Si és possible interpretació en conjunt instrumental.
  • Conèixer alguns compositors importants de diferents èpoques i escoltar algunes obres, tot destacant-ne algunes característiques rellevants. 
AUDICIONS PER TREBALLAR

Aquí teniu els enllaços per poder escoltar i treballar les audicions que fem a classe, és important que les escolteu varies vegades durant el curs, per tal de reconèixer-les i saber analitzar tots els trets fonamentals que observem a classe. És molt important que recordeu el nom dels intèrprets quan hi ha solistes o el nom del director quan la interpretació la fa una orquestra.

BLOC I dedicat a la sensibilització artística.

11. Quadres d'una exposició de Modest Mussorgsky. (observa els minuts que corresponen a cada peça)
  • Gnomos, minut 1:43
  • El Vell castell, minut 4:46
  • Catacumbes, minut 17:37
  • Cabana amb potes de Gallina, minut 21:31
  • Gran Porta de Kiev, minut 25
12.  Quadres d'una exposició versió original. Piano Ashkenazy. selec.: Cabana potes de gallina,
      Porta Kiev
13.  Quadres d'una exposició, Director Valery Gergiev, orquestra Filarmònica Viena. Amb Ballet.
21.  The Horse, piano: Lang Lang, erhu: Lang Guo-Ren (pare de Lang Lang)
22.  The Horse, piano: Lang Lang, erhu: Guo Gan.
23.  The Horse, conjunt d'erhus.
3.   Simfonia Fantàstica d'Hector Berlioz, director: Leonard Bernstein, Orchestre National France.
      - 4t moviment: Camí cap el suplici
      - 5è moviment: Somni d'una nit de Saabat.
4.  Trashin' the camnp, Phil Collins.
5.  Ionisation. Edgar Varèse.
6.  Articulation. G. Ligeti.
7.  Toccata i fuga en re menor, J.S.Bach. Aquí una versió diferent. Versió del GlassDuo.
8.  Nit a la muntanya pelada, Modest Mussorgsky.

VISUALITZEM LA TÈCNICA DE DIFERENTS INSTRUMENTS
1. Caprici 24 de Niccolo Paganini, VIOLÍ:Alexander Markov.
2. Tic Toc Chock, F. Couperin. PIANO: G.Sokolov.
3. Tic Toc Chock, F.Couperin, CLAVICEMBAL.

BLOC II dedicat a la VEU.

1.  La Cenerentola, ària:  Non piu mesta, G. Rossini. Mezzo-soprano: Cecilia Bartoli.
2.  Griselda de Vivaldi. Ària de Ottone, canta David Hansen.
3.  Griselda, ària: "Agitata a due venti" de A. Vivaldi. Mezzo: C. Bartoli.
4.  Canzonetta Spagnuola, G.Rossini, interp. C.Bartoli, aquí altre versió de la C.Bartoli.
5.   Lakmé de Leo Delibes, ària de Las campanes, soprano: Natalie Desay.
6.   La Serva Padrona, ària Stizzoso mio stizzoso, de Gian Batista Pergolesi.
7.   Peer Gynt d'E. Grieg. Cançó de Solveig, interpretació: Simfònica de Berlín,
      canta: Marita Solberg.
7'.  Peer Gynt,  "A casa del Rei de la Muntanya",
7''. Peer Gynt, "Pel Matí".
8.   Il Barbière di Siviglia. Escolteu la Obertura, a partir de la cadència el minut 1'50'', compareu amb               la interpretació vocal dels King's Singers.
9.   La Flauta Màgica, W.A.Mozart, ària del Papageno Papagena. Intèrprets: T.Quasthoff & S.Schwatz.
10.   La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. Soprano: Diana Damrau. (amb escenografia)
10. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. Soprano: Diana Damrau (estudi gravació)
11. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. "Soprano": Florence Foster Jenkins
12. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la Nit. Soprano: Robin Scholtz (nen de 14 anys)
13. Erlkonig, lied F.Schubert, interpret Jesye Norman.
14. Erlkoning, F.Schubert versió T.Quatkoff.
15. Gianni Schichi de G.Puccini, l'ària "O mio babbino caro", inter: María Callas.
    Versió J.Ebancho (11anys).
16.Simfonia dels Mil de Gustav Malher, dirigida per Simon Rattle.
17. Chuncho, Yma Sumac. Autodidacta.
18. Tècnica veu polifònica. Anna Maria Hefele.
19. Tell Him, intèrprets: Celine Dion & Barbra Streysand.
20. Hurt, intèrpretat per Cristina Aguilera.
21. Perdoname, intèrprets: Pablo Alboran & Carminho.
22. Barcelona, intèrprets Freddie Mercury & Montserrat Caballé.
23. We are the world 25 for Haiti. interpretació de grans cantants.

BLOC III: Diferents Formes i Estils.

1. Simfonia núm 1 de Gustav Malher, 3r moviment: marxa funesta del caçador.
2. Carmina Burana de Carl Orff, O fortuna. Director: André Rieu.
3. Simfonia núm 8 coneguda com la "Simfonia dels Mil" de Gustav Malher. Director Simon Rattle.
4. Peer Gynt d'Eduard Grieg, La casa del rei de la muntanya.
5. Peer Gynt d'E. Grieg, Pel matí.
6.  A les estepes de l'Àssia central, d'Alexander Borodin.
7.  Sonata per a piano K331 de W.A.Mozart, 3r.mov, Alla Turca, interpretació: Massimiliano Ferrati.
     Una interpretació moderna en estil jazzistic de l'Alla Turca, de Fazil Say.
8.  Les ruines d'Atenes op. 113 de Beethoven, Alla Turca. interpretació: 3 pianos i percussió.
9.  Les ruines d'Atenes op. 113 de Beethoven, Alla Turca. intèrpret: Eugeny Kissin al piano.
10. Concert per a violoncel núm 2, 3r moviment. J Haydn.
11. Concert per a oboè, 2n moviment. Antonio Vivaldi.
12. El Carnaval dels Animals, Saint Saëns:
         La Marxa Reial, El Rei Lleó
         Galls i gallines
         Els Cavalls
         Les Tortugues
         L'elefant
         Kangurs
         Aquarium
         Persones amb orelles llargues
         El Cucú al fons del bosc
         Aus.
         Pianistes
         Fòssils
         El Cigne
         El final
13. Les quatre estacions, La Primavera, 1r Allegro. Antonio Vivaldi. Director H.von Karajan,
      violi: Mutter
14. Les quatre estacions, L'Estiu, 3r Presto. Vivaldi. Escolta Una altre interpretació.
15. les quatre estacions, l'Hivern, 3r mov Vivaldi. Altres intèrprets: "Il Giardino Harmonico".
16. La serva padrona, Stizzoso mio stizzoso, G.B. Pergolesi.
17. Mitridate, re di Ponto, W.A.Mozart, Duet: soprano: Natalie Dessay, mezzo-soprano: C. Bartoli.
18. Zigeunerweisen, de Pablo Sarasate. Violí: Gil Shaham.
19. Happy Birthday, variacions. Arranjament de Peter Heidrich.
20. Happy Birthday Dear Ludwig de Leonid Hambro. Variacions a l'estil de Beethoven.
21. Happy Birthday, improvisació de Gabriela Montero.
22. Hilarious piano sketch.
23. Il Gardellino, 1r mov. concert per a flauta d'A.Vivaldi.
24. Una nit al llac dels Cignes, Tchaikovsky. Intèrprets: Tamara Rojo i Carlos Acosta.