2n ESO

BENVINGUTS AL SEGON CURS DE MÚSICA DE L’ESO

Aquest curs pretén centrar els continguts en la comprensió i valoració social i cultural de la música i per tant l’aspecte històric-cultural estarà present amb major aprofundiment que a primer curs, però l’eix central per arribar al coneixement històric seran les formes musicals que s’analitzaran estructuralment, emprant com a recursos l’audició i l’anàlisi de partitures.

És molt interessant la pràctica musical en viu i per tant intentarem fer-ho, però donat que a segon solament s’imparteixen dues hores de classe setmanals, és bastant difícil de portar a terme la interpretació instrumental dins aules de 24-26 alumnes, ja que per fer-ho bé, s’hauria de disposar de més temps i de grups més reduïts per la pràctica instrumental.

Pensant en els alumnes i, pel que fa referència a la pràctica musical (creació, interpretació, enregistrament i difusió) s’ha pensat fer-ho a través de les audicions i algunes partitures de nivell baix, és a dir saber llegir partitures tot seguint l’audició ja que és una altre manera d’interpretar el llenguatge musical.

Per tant, donat el poc temps que disposem, el programa s’adaptarà als coneixements dels propis alumnes. Esperem en vistes al futur que el sistema educatiu millori i els alts mandataris entenguin que per aprendre mínimament bé un llenguatge es necessita temps i continuïtat.

El Departament de Música proposa que al llarg del curs l’alumne a d’assolir els següents OBJECTIUS:

  • Reconèixer, identificar i relacionar els elements bàsics del llenguatge musical: Ritme, melodia, harmonia, polifonia.
  • Reconèixer i identificar els elements constitutius d’una bona interpretació musical.
  • Comprensió dels continguts bàsics d’una partitura i aplicar els recursos de la teoria i la nomenclatura musical a la partitura.
  • Saber diferenciar auditivament entre música tonal i atonal.
  • Identificació de les agrupacions instrumentals més usuals.
  • Saber els criteris a seguir a l’hora de col•locar els instruments en l’orquestra.
  • Saber trobar la relació entre música i llenguatge escrit.
  • Aplicació dels conceptes de: frase, semifrase, motiu, pregunta, resposta, cadència suspensiva i conclusiva, inici tètic o anacrúsic, progressió, punt culminant, desenvolupament, reexposició, modulació, uníson, a capella, etc.
  • Diferenciar per mitja de l’audició els estils i estètiques treballats a classe.
  • Reconèixer l’estructura interna de determinades composicions que segueixen les anomenades formes repetitives, amb tornada i imitatives.
  • Reconèixer i valorar els elements extramusicals presents en l’obre musical escoltada.
  • Relacionar l’obra musical amb el compositor que l’ha creada i amb la societat que reflecteix.
  • Utilització d’esquemes, fitxes, gràfiques i musicogrames per treballar les audicions.

AUDICIONS

Aquí teniu els enllaços per poder escoltar i treballar les audicions que fem a classe, s'aniran col·locant gradualment i és important que les escolteu varies vegades durant el curs, per tal de conèixer-les i analitzar tots els trets fonamentals que observem a classe, sempre s'ha de saber el context social dins el qual es crea l'obra, la situació en què es trobava el compositor en el moment de fer-la, i l'argument. És molt important que recordeu el nom dels intèrprets quan hi ha solistes o el nom del director quan la interpretació la fa una orquestra. Escolteu tot el volum de la música, des dels més greus als més aguts, heu de ser capaços de discernir, fixeu-vos bé en el treball interpretatiu.

AUDICIONS. BLOC I

EL PODER DE LA VEU

Edat Mitjana

1. La notació abans de Guido d'Arezzo, és a dir anterior al segle XI.
2. De la notació diastemàtica ideada per Guido fins a l'actualitat.

Audicions, textura monòdica i polifònica:
1. Cant Gregorià, Introitus, Monjos de Santo Domingo de Silos.
2. Dies Irae de Tomàs de Celano. Observeu les diferents pintures que representen el judici final.
3. Tant m'abelis de Berenguer de Palou, trobador català.
4. Carmina Burana: Bonus est confidere.
5. Cantigas de Santa Maria, núm 41. Alfons X el Savi.
6. Viderunt omnes. Leonin. Organum melismàtic.
7. Stella Splendens. Anònim del Llibre vermell de Montserrat. Interpretació: grup Jordi Savall.
8. Stella Splendens. Altra interpretació.
9. Ut queant laxis, Himne de Sant Joan Baptista. Guido d'Arezzo.
  
Edat Moderna
Renaixement

Audicions
1. Cucú, Villancico, Juan del Encina.
2. La Bomba, Ensalada de Mateo Fletxa el Vell.
3. El Grillo, Frottola de Josquin de Prez.

Barroc

1. Orfeo, òpera in música de C.Monteverdi , Obertura, ària Rosa del ciel,. Versió Jordi Savall.
2. Serva Padrona, ària "Stizzoso mio stizzoso" de G.B.Pergolesi. òpera Buffa.
3. Agitata da due venti, de Vivaldi. Versió de la Cecilia Bartoli. (Coloratura belcantista)
4. Agitata da due venti, de Vivaldi. Versió de la Simone Kermes. (Coloratura)
5. Come in nave in mezzo all'onde, de Porpora. Cecilia Bartoli. (Coloratura)
6. Cadro ma qual si mira, de Francesco Araia. Cecilia Bartoli. (Coloratura)
7. Sposa non mi conosci, G.Giacomelli, contratenor: P.JarousskyVersió C. Bartoli. (Coloratura)

Classicisme

1. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. Soprano: Diana Damrau. (amb escenografia)
2. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. Soprano: Diana Damrau (estudi gravació)
3. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la nit. "Soprano": Florence Foster Jenkins
4. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, La Reina de la Nit. Soprano: Robin Scholtz (nen de 14 anys)
5. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, Papagueno i Papaguena. Simon Keenkyside i D. Röschmann.
6. La Flauta Màgica, W.A.Mozart, Papagueno i Papaguena. Thomas Gottschalk i C.Bartoli.


Edat Contemporània
Romanticisme

LIED

1. Margarita a la filosa, lied de F.Schubert, mezzosoprano: M.Buchberger.
2. Margarita  la filosa, F.Schubert versió de Jessye Norman.
3. Erlkonig, lied F.Schubert, interpret Jesye Norman.
4. Erlkoning, F.Schubert versió T.Quatkoff.

BELCANTO

5. Cenerentola, de Rossini, ària Non piu mesta, mezzo: C.Bartoli.
6. Griselda de Vivaldi. Ària de Ottone, canta David Hansen.
7. Griselda, ària: "Agitata a due venti" de A. Vivaldi. Mezzo: C. Bartoli.
8. Canzonetta Spagnuola, G.Rossini, interp. C.Bartoli, aquí altre versió de la C.Bartoli.

VERISME

9. Gianni Schichi de G.Puccini, l'ària "O mio babbino caro", inter: María Callas. versió J.Ebancho (11anys)
10.Lakmé de Leo Delibes, ària de Las campanes, soprano: Natalie Desay.

WAGNER i l'Obra d'Art Total.

11. Tristany & Isolda de R.Wagner, ària de Liebestod, mezzo: Jessye Norman.

GRANS VEUS DEL SEGLE XX

12. Tell Him, intèrprets: Celine Dion & Barbra Streysand.
13. Hurt, intèrpretat per Cristina Aguilera.
14. Perdoname, intèrprets: Pablo Alboran & Carminho.
15. Barcelona, intèrprets Freddie Mercury & Montserrat Caballé.
16. We are the world 25 for Haiti. interpretació de grans cantants.
17. Chuncho, interpretat per Yma Sumac explora als límits els recursos de la veu humana.

AUDICIONS. BLOC II

ENTENEM LA MÚSICA INSTRUMENTAL A TRAVÉS DE GRANS INTÈRPRETS

Un simple diàleg

1. Fantasia de Alonso de Mudarra. Interpretat amb guitarra per David Russell.

Un tema amb mutacions

2. Whattif a day, Jhon Dowland. Interpreta amb llaüt Trond Bengtson.
3. A je dirais vous maman!, W.A.Mozart. Interpreta al piano Ma Teresa Sierra.
4. La Truita, quintet de cordes i piano, de F.Shubert, com a intèrprets de ressò tenim al violí Julian                     Rachlin i la Viola Mischa Maisky.
5. La Truita, F.Shubert, interpretada amb piano i veu.

El joc imitatiu

6. Preludi i Fuga n2 BWV847, J.S.Bach, interpretat al piano per Elena Kuschnerova.
7. Preluni n2 BWV847, Bach, altre interpretació al piano pel grand intèrpret Gleen Gould.

El virtuossisme violinístic

8.  Sonata n1 d'A.Corelli, interpretat al violí pel gran Yehudi Menuhin.
9.  Estiu concert de "Les quatre Estacions", 3er moviment, A.Vivaldi, al violí la fantàstica Anne Sophie Mutter.  Altre versió amb instruments electrònics. Altra versió de David Garret. Escolta la versió moderna de la Vanesa Mae.
10. Il Gardelino, 1r moviment, A.Vivaldi, Altra versió.
11. La Tempesta di mare concert d'A.Vivaldi, interprets: Il Giardino Armonico. Giovanno Antonini flauta.
12. El trino del diable, 2n mov de Sonata violí sol m. de J.Tartini, interpretat per Isaac Perlman.
13. Caprici 24 de N.Paganini, al violí Alexander Markov.
14. Fantasia de Carmen 1a part, P. Sarasate. Al violí Gil Shaham.

Del Clave al piano

14. Sonata K 141 D.Scarlatti. Al Clave Aline d'Ambricourt. Interpretat al piano per M.Argerich.
15. Concert per a 4 pianos de J.S.Bach. Festival de Vervier. Pinistes: Marta Argerich, E.Kissin, ....
16. Concert per piano nº 20 W.A.Mozart dirigit i interpretat per Mitsuko Uchida.
17. Observeu el Daniel Barenboim fent de pianista i director en una part del Concert 5 de Beethoven.
18. Concert núm 1 per a piano de Tchaikovsky. 1r moviment. Marta Argerich al piano.
19. Scherzo nº 2 de F.Chopin, al piano Mª Teresa Sierra.
20.La Campanella, Liszt-Paganini. Al piano Eugeny Kissin.

AUDICIONS. BLOC III

El creixament de l'orquestra fins a la Simfonia dels Mil.

21. Simfonia nº40 W.A.Mozart. Orquestra Simfònica de Boston, Director: Leonard Bernstein.
22. Concert per a clarinet de Mozart. solista: Martin Fröst.
23 Simfonia nº9 "La Coral" de Beethoven, 4t mov. Director: L.Bernstein.
24. Obertura 1812 de P.Tchaikovsky, Royal Albert Hall.. 
25. Simfonia nº4 de J.Brahms. Escolteu el 1r mov. Director D.Barenboim.
26. Simfonia dels Mil de G.Malher, el final. Di: Simon Rattle des del Royal Albert Hall de Londres.

La revolucionaria expressió del nacionalisme.

27. "La casa del Rei de la muntanya" de la Suite de Peer Gynt d'Eduard Grieg.
28. Nit a la muntanya pelada, poema simfònic de M.Mussorgsky, Orq. Filarmònica de Moscou.
29. Nit a la muntanya pelada, M.Mussorgsky, Versió segons la imaginació de Disney.
30. 1r mov. Concert per a violoncel d'Elgar. Dir. D.Baremboim, violoncelista Jaqueline Du Pre.
31. Asturias de la Suite espanyola d'Isaac Albèniz, interpretació de Revital Hachamov. Observeu la interpretació de Boris Berezovsky. (compareu l'expressió, la tècnica).
32. El riu Moldava del poema simfònic La Meva pàtria, de Dvorak. Dir. Harnoncourt.

L'auditori del segle XXI demana espectacle visual.

33. Marxa Turca de Mozart en una interpretació còmica dels Igudesman & Joo.
34. Les campanes de S.Rachmaninov interpretades pels còmics Igudesman & Joo.
35. Serenata de F.Schubert interpretat al piano per Lang Lang. (Observeu l'escenografia).
36. Diàleg entre 2Cellos i Lang lang.
37. Thunderstruck, interpretat pel grup 2Cellos.
38. Every Teardrop Is a Waterfall.
39. What Makes You Beautifull. One Direction. The piano Guys.
40. El violinista armeni Ara Malikian sempre està innovant dins l'escenari. escolteu Paranoid Android de             Radiohead.
41. Ara Mlikian i el seu grup Paganini.
42. Happy Birthday en el 10è aniversari del Festival de Vervier. Coneixeu aquests grans intèrprets? Sara Chang, Mischa Maisky...
43. La Vanesa Mae interpretant la Tempesta de l'Estiu de Les Quatre Estacions d'A.Vivaldi.
44. Bach versus Vanessa Mae. Per Alexei Igudesman.
45. Observeu el Quintessence, un quintet de saxos que interpreten l'Estiu de Vivaldi, a partir del minut 3'48'' podeu escoltar la Tempesta i comparar-la amb l'audició anterior.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada